Het belang van een goede podcast strategie


Als je wil starten met een podcast, dan is het met een doel. Welk doel dat is, bepaal jij. Maar als je je doel wil bereiken, dan kan je maar best slim en doordacht aan je podcast avontuur starten. Enkel zo hou je focus, blijft je doel helder en krijg je overzicht over hoe je je podcast moet opbouwen, wat je luisteraars verwachten en zal je podcast ook groeien!

Een podcast strategie

In een podcast strategie bepaal je o.a. wat het doel van je podcast is. Wat wil je vertellen? Aan wie wil je het vertellen? Wat wil je op korte en lange termijn bereiken met je podcast? Welke impact wil je maken? Maar beschrijf je ook de aanpak, de consequenties van bepaalde keuzes,... Als je doel is: zo veel mogelijk business creëren, dan zal je je podcast strategie ook zo moeten opzetten. Enkel zo kan je de vooropgestelde doelstellingen behalen en zal je podcast een succes worden. Enkele essentiële elementen die absoluut in je strategie moeten zitten en waarop je een duidelijk antwoord moet geven:

  • Formuleer je doelgroep: Wie wil je bereiken? Waar zit je doelgroep? Maak een studie van je publiek. Hiervoor kan je persona's opstellen. Trouwens, persona's zijn nuttig bij het inzetten van al je marketing campagnes. Dus zeker de moeite waard om te doen! Zit je doelgroep wel te wachten op jouw podcast? Ga in gesprek met je doelgroep en zoek zo naar de antwoorden.

  • Bepaal de inhoud: Wat wil je vertellen? Resoneert dat met wie jij bent en wat je doelgroep verwacht? 

  • Bepaal het format: Bedenk een format waarmee je je onderscheidt van andere podcasts. Maar let er op dat je podcast format 100% jouw format is. Hou het authentiek! Je format moet uniek zijn, want zo ben jij ook uniek. Werk een format uit dat de verwachtingen van je doelgroep inlost. Test je format op je doelgroep en stuur bij waar nodig. Wat werkt er? Wat werkt er niet?

  • Bepaal de tone of voice: Stem de tone of voice af op wie jij bent of hoe je bedrijf is. De tone of voice is de stem van je merk, de toon waarmee je communiceert met doelgroep. Met de tone of voice geef je dus je menselijk karakter aan je merk. Hierdoor kan je doelpubliek zich identificeren met je merk of persoon.

  • Zorg voor een goede host: Het succes van een podcast zal o.a. ook bepaald worden door de host. De keuze van de host is dan ook heel belangrijk. Een host die niet aangenaam is om naar te luisteren of die duidelijk geen gesprek kan leiden, zorgt er voor dat luisteraars afhaken. Ervaring in interviewen en een aangename stem zijn essentieel. Wil je zelf de host zijn, laat je dan coachen en zorg dat je de juiste interviewtechnieken onder de knie hebt.

  • Zorg dat je opnames kwalitatief zijn: Goed geluid is wel degelijk belangrijk. Want zeg nu zelf, niemand luistert graag en met aandacht naar een podcast die amper verstaanbaar is of die vol echo en bijgeluiden zit. Het niet alleen vermoeiend om naar te luisteren, je boodschap gaat ook volledig verloren.
    Lees in deze blog waarom geluidskwaliteit nog belangrijk is.

  • Nodig interessante gasten uit: Afhankelijk van het format dat je bedacht hebt voor je podcast, is het uitnodigen van interessante gasten zeker een goed idee. Een expert, een collega of een potentiële klant bijvoorbeeld. Wil je liever solo blijven? Geen probleem, jij bepaald de strategie en jij weet het best wat je doelgroep wil. Maar als je een externe gast zou uitnodigen, dan helpen die ook met de promotie van je podcast. Toch zeker iets om over na te denken!

  • Promoot je podcast: Het succes van je podcast zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van de promotie die je maakt voor je podcast. Je kan op gebied van podcast-SEO best wel wat optimaliseren om je podcast vindbaar te maken. Maar je zal ook op andere manieren je podcast bij de doelgroep onder de aandacht moeten brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je sociale media, nieuwsbrieven, linkbuilding, blogs,... En je kan natuurlijk ook adverteren met je doelgroep als target.

  • Zorg dat je consistent blijft: Podcasts werken alleen als je toegewijd en consistent blijft publiceren. Je luisteraars verwachten dit ook. Als je kiest om 2-wekelijks te publiceren, zorg er dan voor dat je dit ook kan aanhouden. Hou bij het opmaken van je strategie rekening met de workload en schat je tijd goed in. Op die manier bouw je een groep trouwe luisteraars op die elke keer uitkijken naar het moment dat je een nieuwe aflevering publiceert.

  • Hou de afleveringen kort en bondig: In deze snelle digitale wereld zijn we ondertussen zo geprogrammeerd dat we alles snel willen. En dat is ook zeker met digitale content. De korte, snackable content krijgt meestal onze voorkeur. Maak daarom je aflevering niet te lang. Kort en bondig. Kom zo snel mogelijk tot de kern van het topic. De ideale lengte van een podcast aflevering is tussen de 20 en 40 minuten. Heb je toch een langere aflevering gemaakt? Overweeg dan eventueel om de aflevering op te splitsen in enkele kortere afleveringen.
Glenn De Wilde podcast producer

Start je eigen podcast groeitraject

In 4 fases naar een succesvolle podcast. Met een uniek all-in-one traject helpen we creëren, produceren én lanceren. Met maar 1 doel: je podcast consistent laten groeien, bijsturen waar nodig en er een verfijnde marketing en leadgenerator van maken.

SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang
alle podcast nieuws in je mailbox.

klaar om te starten?

Podcastidee bespreken? 
Neem contact op en je hoort snel van ons.